Leta i den här bloggen

tisdag 20 juli 2010

Sencha-baguett

Bakade Sencha-baguetter. Mortlade lite gammal sencha så att de blev i ungefär samma storlek som basilika ur kryddburk.

Ingredienser:
25 g jäst
5 dl 37-gradigt vatten
1 msk salt
2 1/2 msk olivolja
ca 1 msk sencha
14-15 dl vetemjöl

Jäs först i 1 timme i bunke. Baka ut till limpor och jäs igen i 30 min. Grädda i 250 grader i 5 min. Sänk sedan till 200 grader och grädda i ytterligare 25-30 min. Låt svalna utan bakduk för den hårda skorpan.

Deg efter 1h jäsning (prickarna är te)

Efter utbakning och ytteligare 30 min jäsning

Färdiga limpor med hård skorpa

2 kommentarer:

  1. Du glömde berätta hur de blev ;)

    SvaraRadera
  2. Hehe, det är för att jag inte vet riktigt hur det blev... brödet var gott, men jag tror inte att det var teets förtjänst ;-). Det smakade lite Sencha, men jag vet inte om det var i positiv eller negativ bemärkelse. Mest bara ett konstaterande. (Ungefär som att jag sällan tycker att morotsbröd smakar särskilt mycket morötter) Så om man vill baka så att brödet ska smaka te så är nog finfördelat pulver ett måste. Den här gången var jag för slö för att orka mortla ordentligt.

    SvaraRadera