Leta i den här bloggen

lördag 17 juli 2010

Gröna bullar och skrovliga muffins

Inspirerad av de gröna kakorna och bullarna som Yuko Ono serverade i Kungsträdgården (tyvärr tog jag ingen bild på dem - jag är uppenbarligen ingen van bloggare = tar inte foto på allt intressant som jag ser på stan!) köpte jag dyrt senchapulver till att baka med. Jag tröstar mig med att det åtminstone inte är i närheten av samma pris som saffran ;-). I de flesta fall brukar det talas om att använda Macha-pulver, men det är jag alltså för snål för.

Så här är resultaten:

Muffinsen är inspirerad av Yuko Onos sockerkaka  men jag har lagt till kolaströssel (därav den suspekta ytfinishen ;-) ) och bullen är gjord enligt recept från boken: Grönt Te Kinas gröna guld.
Jag gjorde chokladmuffins med kolaströssel. Hittade en gammal påse med Sencha (köpt i en kinesisk butik för ca 50 kr/hg för något år sedan) som efter idogt mortlande blev pulver. 

Sencha före och efter mortel

Bullarna gjorde jag dock med det "riktiga" köpta Sencha-pulvret som är ännu mer ljusgrön i färgen. Det gamla Senchat fick dock bli garnityr på bullen. 

Alien-bullar i ugnen!

Degen ser lite ut som "slime" ;-)
Både muffins och bullar/frallor har en smak av Sencha. Nästa gång ska jag nog ta bort kakao och bara låta teet stå för smaksättningen. Frallorna var lite för salta när jag följde receptet, så nästa gång blir det halvering av den varan. Kanske testa några av dessa recept på Japan-Green-Tea.com?

6 kommentarer:

  1. Ah, en till som försöker sig på bakning med te! Det låter som om du lyckades bättre. Jag smakade en av Yuko Onos senchakakor också och den var helt ok. Ångrar så här i efterhand att jag inte testade någon matchakaka, eftersom jag misslyckades så totalt med min.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Smakade du på de små fyrkantiga kakorna? Jag smakade på någon sorts bulle (lite à la mandelkubb) med strösocker på. Den tyckte jag var supergod (sen att jag var både hungrig och törstig direkt efter träning kanske gjorde sitt till ;-) ). Jag var förresten inne på tehuset Java idag och såg att de hade "matcha för matlagning" och ett pulver (bestående av bladning av socker och matcha) till att göra matchalatte med. 100g för 190 kr. Fast det kanske är jättedåligt matcha...vet inte hur mycket kvalitén på teet spelar in när man blandar massa smaker i bakningen.

    SvaraRadera
  4. Ja, det var en av de fyrkantiga kakorna.

    Har hört talas om det pulvret, bl.a från Bassaro http://www.youtube.com/watch?v=8Dlt5Gx5rH4 men även via Yuko Ono http://yukoonosthlm.blogspot.com/2009/08/teresa-nr2-green-tea-powder.html.

    Bassaro påpekar i sina klipp, att matchapulver (och antagligen även senchapulver) inte löser så bra i vatten egentligen. Men om det blandas med socker så blir det mer lättlösligt.

    SvaraRadera
  5. Hmm då är det som jag misstänkte: Det är jättesvårt att göra en kopp kall choklad på kakao men mycket enklare med O'boy. Men matcha/pulversencha löser man ju upp i vatten när man gör teet?

    SvaraRadera
  6. Hej Xenonin,

    Tack att du besökte min tält på Kungstärdgården. Roligt att veta "Senchaholic" och du kommunicerar och diskuterar om te på bloggen!

    Tusen tack att du provar våra teer.

    Matcha-bulle som du smakade var bakat med våra Matcha (av bagaren Löjtnanten http://lojtnanten.se/), och de fyrkantiga tekakorna är hembakat med våra Yame-Senchapulver.

    Vi har faktiskt Matcha för tillverkning för försäljning-ekologiskt certifierat. Sedan har vi färdigt blandat matcha-latte också. Jag ska lägga upp dem produkterna på nätbutiken snart.

    Precis som Bassaro påpekar, vanligt matcha löser inte så bra direkt i vatten när man vill använda (blanda) direkt till bakverk eller smoothy m.m. Däremot Senchapulver (av Hoshino-Seichaen) är lätt att lösas i vatten, och matcha för tillverkning passar utmärkt också.

    Om man vill använda vanligt Matcha, då rekommenderar jag att vispa dem ordentligt.

    SvaraRadera