Leta i den här bloggen

torsdag 4 augusti 2011

Lycka!

Måste medge att jag har haft en liten "down period" vad gäller tedrickande. Men detta botades med en teträff med Senchaholic och Fredrik från Texter om te!
Beställde igår te från House of Tea. Den kom redan idag - så det blev ilfart på cykel till mitt utlämningsställe.
Jag beställde:
Formosa Jin Xuan 119kr för 70g
Tai Ping Hou Kui 149kr för 50g


Formosa Jin Xuan är ett taiwanesiskt oolong-te som ska smaka mjölk och karamell. Från House of Teas beskrivning: "Teet är inte smaksatt på ett konventionellt sätt, och tillverkarna avslöjar inte hela tillverkningsprocessen, men en teori är att teet ångas i mjölkångor för att förstärka dess redan naturligt mjölkiga smak."





När jag öppnar påsen avges en stark doft som påminner om kondenserad mjölk blandat med något blommigt och karamell. Kanske lite som Glace Dulce De Leche från Siaglass. 
Efter bryggning har den slående karamelldoften försvunnit från tebladen. Kvar är en mer konventionell oolongdoft. Teet smakar tydlig karamell i den första bryggningen, vilket jag råkar tycka om. Andra bryggningen är något mörkare än den första och det blommiga framträder mer medan karamellsmaken minskar. 
Det här teet gjorde mig inte besviken. Definitivt det jag hade förväntat mig utifrån produktbeskrivningen. 
Ett lättdrucket te som jag har en känsla av kommer att försvinna väldigt snabbt här hemma!


Tai Ping Hou Kui
De torra tebladen är platta, ca 5 cm långa och doftar alger.

Det var lite problematiskt att brygga eftersom de knappt ryms i min Gaiwan. Så jag lade dem direkt i en mugg istället. Den påminner mycket om ångat japanskt te i smaken. Definitivt ett gott te. Från House of Teas beskrivning om att det ska dofta orkidé kan jag inte uttala mig så mycket om eftersom jag inte har någon aning om hur sådana luktar.

Slutsats: Två lyckade inköp! 

2 kommentarer:

  1. Ujuj, Tai ping hou kui ser verligen smaskens ut!

    Lustigt nog beställde jag just eget Jin xuan, men från Floating leaves. Har dock inte smakat på det ännu. =)

    SvaraRadera
  2. Visst är det en härlig grön färg på bladen!

    SvaraRadera