Leta i den här bloggen

söndag 7 augusti 2011

Jämförelse av Formosa Jin Xuan med Milky Oolong

Fick en hint om att det kan finnas andra teer som smakar som mitt nyinköpta Formosa Jin Xuan från House of Tea i "vanliga" tebutiker. Eftersom jag egentligen fortfarande inte har fått någon klarhet i huruvida det här teet har fått sin mjölkiga karamellsmak av ångad mjölk eller från sin egenskap som underart var jag nyfiken på att prova ett te som är uttalat mjölkångat.
Sagt och gjort travade jag iväg till Tehuset Java (jag dras av någon outgrundlig anledning alltid dit, trots att jag känner till fler andra "vanliga" tebutiker i ungefär samma område. Kanske för att de har så mycket annat för ögat att titta på?) och köpte 25g av deras Milky Oolong (kostar 149 kr/hg).
Första intrycket är att doften är identisk med Formosa Jin Xuan från House of Tea. Samma överdådliga söta karamelliga lukt ur påsen. Vid närmare inspektion visar sig bladen vara betydligt mindre. Detta bekräftas av en jämförelse efter bryggning när bladen har vecklat ut sig.

På bilderna nedan är bägge tagna på samma avstånd från tebladen. Det är en enorm skillnad i storlek.
Milky Oolong från Tehuset Java
Formosa Jin Xuan från House of Tea

Smaken då? Jo Milky Oolong luktar likadant som Formosa Jin Xuan, men smakar trött och blaskigt. Tur att jag bara köpte 25g. Skillnaden i pris, 149 kr/hg för Milky Oolong och 170 kr/hg för Formosa Jin Xuan är helt försumbar i sammanhanget. Men det är inte smaken.
Med tanke på att de bägge teerna hade exakt samma doft i torrt tillstånd så antar jag att de är smaksatta på samma sätt. Så med stor sannolikhet är Formosa Jin Xuan mjölkångat. Det skulle därmed vara väldigt intressant att få smaka på ett ordentligt Jin Xuan som inte är mjölkångat.

2 kommentarer:

  1. Det syns tydligt att Javavarianten är maskinplockad, därav också de mindre "kulorna" du nämner. Vad gäller Hot:s variant är det inte helt lätt att avgöra utifrån bilden men den ser betydligt bättre ut iaf, möjligen handplockad, dock är det nog inte förstasorteringen att döma av andelen brutna blad. Andra skillnader finns garanterat också, som ålder på buskarna och tidpunkt för skörd etc, men då krävs mer än bilder... Hursomhelst tycks det lite skamlöst av Java (eller kanske snarare deras underleverantörer) att ta ut ett sådant högt pris.

    Som jag har förstått brukar Jin Xuan betraktas som vardagste på taiwan, även om det också görs mer kvalitativa och dyarare varianter i mindre skala. Vad jag menar är att du inte ska betala några stora summor, eftersom det i det här fallet nog inte motsvaras av kvalité.
    Jag fick ett smakprov av Jin xuan i vintras från Sebastien (tea masters) som jag minns som hyggligt och prisvärt, och jag uppfattade heller inget konstgjort med smaken. Dock borde du kanske fråga själv innan för att vara säker.

    Tack för en bra och intressant blogg förresten!

    SvaraRadera
  2. Mjo... jag har väl insett att Java kanske inte direkt är stället där man ska köpa prisvärt te ;-). Men tack för din kommentar och info!

    SvaraRadera