Leta i den här bloggen

fredag 5 augusti 2011

En till tekanna!

Köpte en till tekanna. Den här gången från In The Mood for Tea. Den rymmer maximalt 2 dl. Den är mörkgrön med krackeleringar.
Fin tekanna på ful vaxduk

I botten av kannan står det två tecken. Det översta (det som är till höger i bild) betyder "jade" det andra  kan jag inte.


Det här är ett stort steg för mig. Att köpa krossbart som kostar mer än en hundring var ett stort steg när jag införskaffade min första Gaiwan ;-). Nu har jag *trumvirvel* passerat två hundringar också. Det märkliga är att det alltid är det dyra som åker i backen och går sönder först också.

4 kommentarer:

  1. Hej, har precis börjat inse att det finns svenska tebloggar och är jätteglad över detta! Läser med stort nöje på de jag hittar.

    Jag tror att det andra tecknet kan vara 泉 [quán] på kinesiska, och på japanska [izumi] eller [sen], som betyder källa (som i vattenkälla).

    Fina tecken ihop, 玉泉, Jadekälla. (Det är, såg jag efter en snabb googling, också namnet på ett distrikt i inre mongoliet, och wikipedia berättar att det är det kinesiska namnet för dryckesföretaget Schweppes.. för den där onödiga kunskapens skull.)

    SvaraRadera
  2. Tack för infot Moa! Dricker du mycket te?

    SvaraRadera
  3. Grattis till köpet, den ser väldigt fin ut! Må den få leva länge och okrossad =)

    Är det celadon(kan inget om sådant)? :O

    SvaraRadera
  4. Så lite så! Ja, jag har haft ett stort intresse för te och Östasien i säkert 8 år, och dricker gärna mycket och god kvalité :) framför allt kinesiska teer, och just nu mest pu'er.

    SvaraRadera