Leta i den här bloggen

söndag 16 maj 2010

Tie Guanyin - jämförelse mellan tre olika sorter

Jag har just nu tre olika Tie Guanyin, som jag har provat, hemma. Ett köpt på ItMfT för 153 kr/hg och två köpta på Gröna teimporten för 84 kr/hg respektive 16 kr för 7 gram (om man köper mer är priset ca 200 kr/hg). Det sistnämnda är packad i små 7 gramsförpackningar.

Hur jag än försöker brygga de två sistnämnda teerna så tycker jag att de mest smakar varmt vatten. De smakar precis såsom jag alltid har tyckt att kinesiska teer smakar: varmt vatten med rätt lite incitament att dricka för teets skull - men snarare något man dricker för att släcka törsten till salt dim-sum. Jag har svårt att beskriva dessa teer på något annat sätt.

Det måste vara något fel på mina smaklökar.

Utseendemässigt så tycker jag att alla tre ser likadana ut. Jag tycker även att det är svårt att skilja lukten från varann när man bara luktar på den torra varan. Dock har det dyrare TGY större och mer hela blad än det billigare. Det billigare verkar ha fler kvistar också. Efter att ha läst lite på Tekoppens blogg verkar det som att TGY kan ha väldigt olika karaktär.

Tie Guanying för 84 kr/hg före bryggning (Går under benämningen Tie Kuan Yin hos Gröna teimporten)

Samma te efter två bryggningar

Tie Guanyin för ca 200 kr/hg packad i 7 grams-paket. (Går under benämningen Green Buddha Special Grade.)

Teet innan bryggning

Teet efter två bryggningar

Nu återstår bara mitt Tie Guanying från Grace's Tea House som jag fick i min "provlåda" att jämföra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar