Leta i den här bloggen

torsdag 13 maj 2010

Afternoon tea hos Chaikhana

I helgen fikade jag på Chaikhana. Det är ett fint stället. Tidigare köpte jag deras Beauté Academique och blev hemskt besviken. Detta resulterade i att jag bytte bort det till tekoppen. Tur att någon annan uppskattar det bättre!

Men nu var jag alltså på Chaikhana och ville ha afternoon tea. Eftersom jag inte hade någon aning om vad fransk afternoon tea egentligen innebar så beställde jag in French Afternoon Tea 1 för 140 kr och tyckte att jag kunde passa på att prova macron. Det innebar 2 franska smörgåsar, 1 macron och en kanna med te. Lät alldeles tillräckligt tyckte jag. Sen kom de två smörgåsarna... de var i storlek ca 1/2 Wasa Sport. Så totalt var det 1 Wasa Sport i smörgåsarea som jag fick i mig. Eftersom jag precis hade kommit från träning och inte hade ätit sedan frukost ca 5 timmar tidigare så var detta alldeles otrillräckligt! Så innan jag påbörjade macronen bad jag om att ändra min beställning till French Afternoon tea 2 så att jag även fick 2 briocher och en efterrätt men blev av med min macron. Hade aldrig ätit briocher tidigare, men de var väl som något mittemellan scones och croissant men betydligt mindre. Till efterrätt valde jag en tårtbit med smak av choklad och crème caramel. Av mitt sällskap som är betydligt mindre i maten än jag fick jag även 1/2 scone. Så jag gick åtminstone därifrån mätt och belåten! 

Till detta drack vi Makaibari Green som är ett grönt te från Darjeeling. 

Hade varit intressant att se hur mycket mat de två olika varianterna av English Afternoon Tea innehåller. 

Min slutsats är att det mest prisvärda alternativet är scones för 60 kr plus te för 60 kr om man vill bli mätt. Sconesen var jättegoda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar