Leta i den här bloggen

söndag 16 maj 2010

Smakprovslåda från Grace Tea House

Som jag skrev tidigare köpte jag för flera veckor sedan en låda med 12 smakprover från Grace Tea House. Varje påse innehåller ca 3 gram te. Priset var 150 kr. Det blir därmed ett rätt högt jämförspris. Till min besvikelse kom jag hem med dubletter av vissa teer.

Jag gick tillbaka till butiken efter några dagar för att byta. Det blev en enorm förvirring väl inne i affären där två expediter hjälpte mig att leta reda på vilka som saknades. Men till slut tror jag att jag fick det jag skulle ha haft från början.

Så nu har jag:

Tie Guan Yin Special Grade Autumn best harvest
High Quality Organic Green Tea with Natural Strawberry Flavour
Bohea Souchong longan taste Special grade
Needle King
Hairy Needles
Ginseng Oolong Special Grade
Old Pu Er
White tea jasmine spring buds
West Lake Longjing
Pure White Chrysanthemum
Jade Butterfly
Flavoured Green Tea with Peppermint

Så återstår bara bryggningen. Måste erkänna att jag är lite nervös över att förstöra teerna! Får nog ta mig en hel helg för att brygga och dokumentera det hela.

Kul kuriosa är att jag pratade med tekoppen om Gingeng Oolong och hon hade hört att det väldigt sällan är riktig Ginseng i sådana teer, men någon sorts lakritsrot. För ett par år sedan var det väldigt trendigt att mycket mat i vanliga matbutiker hade "ginseng" mot förkylningar och allt möjligt annat. Min mamma brukade då säga att kineser inte rekommenderar ginseng om man redan är sjuk  eftersom det då finns risk för att bli sämre. Ginseng gör bara nytta om man är frisk men vill stärka sig. Så om det hade funnits ginseng i dessa produkter så var de direkt felaktigt rekommenderade och folk skulle bara bli sämre - eller också den mest troliga förklaringen: Inte någon ginseng har kommit i närheten av dessa produkter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar