Leta i den här bloggen

torsdag 4 november 2010

Paket från House of Tea

Häromdagen beställde jag lite te från House of Tea för första gången.

Det blev:
Meng Ding Cui Yu Organic 70 g (91 kr/hg) ett grönt te (ska påminna om japanska teer)

Lu Xue Ya 70 g (98 kr/hg) ett grönt te (ska påminna om ett milt japanskt te. Beskrivs som "prisvärt")

Meng Ding Huang Ya 50 g (358 kr/hg) ett gult te

Tesil paraply tänkt till min tekanna på jobbet.

Tanken med den här beställningen var att köpa billiga teer att ha på jobbet och att prova ett gult te. Direkt efter att paketet hade anlänt var jag såklart tvungen att brygga alla.

Meng Ding Cui Yu Organic
Detta var ett jättegott te som påminner mycket om En Shi Yu Lu från In The Mood For Tea. Andra bryggningen påminde den mer om Aoyagi från Yuko Ono. Helt i min smak! Ett för mig mycket prisvärt te!

Meng Ding Cui Yu
Meng Ding Cui Yu
Meng Ding Cui Yu
Lu Xue Ya
Här försökte jag att följa bryggningsanvisningarna. Kanske blev det för mycket teblad, kanske var 2 min i bryggtid för länge. Men jag tyckte mest att teet blev beskt och odrickbart. Nästa gång ska jag prova med lägre temperatur och kortare bryggtid. Det jag reflekterade över var beskrivningen av teet som "prisvärt" på hemsidan. Ett tidigare te som jag provade från House of Tea som också var beskrivet som "prisvärt" tyckte jag också var tämligen odrickbart.


Lu Xue Ya

Lu Xue Ya
Meng Ding Huang Ya
Mitt första gula te någonsin. Inte direkt någon höjdare när jag även här försökte följa brygganvisningarna. Ska nästa gång prova med mindre teblad och lägre temperatur. Tyckte även att detta te blev för fränt.


Meng Ding Huang 
Meng Ding Huang

2 kommentarer:

  1. Ett tips är att lagra guls teer, de blir mindre fräna med tiden. Fina bilder och bra recensioner! Men din länkfärg är samma som bakgrunden, lite jobbigt. Bara ett tips :)

    SvaraRadera
  2. Tack för din feedback Tekoppen! Jag ändrade lite i färgsättningen igår när jag insåg att skärmen på min MacBook inte återger färgerna på samma sätt som de flesta PC-datorer. Men så glömde jag att länkar även finns i bloggtexten ;-).

    SvaraRadera